10 rzeczy które powinieneś wiedzieć przed sezonem Formuły 1

FacebookFacebook Messenger

Podobnie jak 38 milionów ludzi dowiedziałeś się że Kubica wraca i z miejsca zostałeś największym fanem Formuły 1. Pewnie nigdy wcześniej nie oglądałeś wyścigu, ale nie przeszkadza Ci to polemizować z innymi ekspertami od F1, posiadającymi równie szeroką wiedzę jak Ty. Przeczytaj przynajmniej kilka informacji, żeby się nie kompromitować:

10. Zespół = team

Oba pojęcia są używane zamiennie. Niby proste, ale żeby nie było że nie wytłumaczyliśmy.

9. Bolid nie samochód

Miejsce pracy kierowcy F1 nazywa się bolid. Samochody są różne, jednomiejscowy samochód wyścigowy, z kołami poza kokpitem to bolid.

8. Kokpit czyli nadwozie

To w czym siedzi kierowca to kokpit. Albo bardziej profesjonalnie monocoque. Jest praktycznie niezniszczalne, dlatego nawet jak ktoś przywali bardzo mocno, to wychodzi z auta jakby nigdy nic.

7. Do czego służy poręcz nad głową kierowcy?

Nazywa się to „halo” i ma chronić głowę kierowcy. Jak to wprowadzali to była wielka awantura że brzydkie. Potem się okazało że naprawdę działa i przestało ludziom przeszkadzać. Teraz nikt nawet tego nie zauważa.

5. Co to są skrzydła?

To duże z tyłu i to duże szerokie z przodu przed kołami to skrzydła. Po ludzku spojler. Nie wiadomo dlaczego w F1 nazywa się to skrzydło. Może dlatego że jest ogromne, może dlatego że ma taki wpływ na aerodynamikę. Generuje docisk aerodynamiczny samochodu do asfaltu.

5. Samochód i silnik to co innego

Słyszysz że Williams ma silniki Mercedesa, ale przecież Mercedes ma swój team. To gdzie w końcu jeździ Robert? Silnik to najbardziej skomplikowany element bolidu. W stawce jest 10 zespołów i 4 producentów silników. Siłą rzeczy mniejsze zespoły kupują silniki od tych największych.

4. Nie każdy zespół walczy o zwycięstwo

Generalnie co roku stawka dzieli się na 2-3 zespoły walczące o tytuły mistrzowskie, i całą resztę która cieszy się jakimkolwiek dobrym wynikiem. Nie, Williams nie będzie walczył o tytuły.

3. Są dwa tytuły mistrzowskie

Kierowców i konstruktorów. Tytuł konstruktorów otrzymuje zespół na podstawie wyników obu swoich kierowców.

2. Wyścigi a nie rajdy

Najpowszechniejszy błąd samozwańczych ekspertów od Formuły 1. Niestety powszechny również w poważnych mediach. Wyścigi i rajdy to dwie zupełnie inne dyscypliny sportu. W największym skrócie rajdy odbywają się na drogach publicznych, a wyścigi na zamkniętych torach.

1. To się nazywa Formuła Jeden

Wyścigi które oglądasz to Formuła Jeden. Nie Formuła Pierwsza, ani nie Formuła Raz, tylko Formuła Jeden.

Można by jeszcze duuużo napisać, ale nie chcemy Was zrażać do Formuły 1 nadmiarem wiedzy do przyswojenia. Na początek dobrze jeżeli zaczniecie mówić o wyścigach Formuły Jeden zamiast o rajdach Formuły Pierwszej. No i nie zapomnijcie szerować naszego poradnika pośród nowych fanów Formuły 1.

FacebookFacebook Messenger
Komentarze